fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

עו"ד זכויות יוצרים

לפני שפונים אל עו“ד זכויות יוצרים, כדאי להסביר מהן זכויות יוצרים ועל מה הן מגנות (או לא מגנות). עורך דין לענייני זכויות יוצרים עונה לכם על כמה מהשאלות המרכזיות בתחום.

אין לראות במידע זה תחליף לייעוץ משפטי. במידה ואתם מתמודדים עם תביעות זכויות יוצרים וסוגיות של קניין רוחני, יש לפנות לייעוץ אישי.

עוד זכויות יוצרים

זכויות יוצרים עורך דין

נתחיל מהסבר על הקונספט של זכויות יוצרים ועל החשיבות שלו. זכויות היוצרים נועדו לשמור על הזכויות של בעל התוכן להפיק תועלת כלכלית מן היצירה. יש לכך סיבה חשובה מאוד, זהו האמצעי לעודד ולתמרץ יצירה.

זכויות היוצרים בישראל מוגדרות בחוק זכות יוצרים התשכ“ח 2007. אך לעתים הן עלולות להיות מורכבות יותר ולגעת לחקיקה במדינות זרות או אמנות בינלאומית, כפי שיכול להתרחש לעתים בתביעות זכויות יוצרים הקשורות לאינטרנט.

לצד החשיבות של שמירה על זכויות יוצרים, יש גם צורך לאזן בין זכויות אחרות כמו חופש הביטוי. ולכן ישנן מגבלות מסוימות בחוק, ולא כל יצירה מוגנת בזכויות יוצרים. ישנם דברים שלא ניתן להגן עליהם בזכויות יוצרים.

על מנת לזכות בהגנה של חוק זכות יוצרים הדרישה הבסיסית היא כי היצירה תהיה מקורית. לצורך העניין אלו יכולים להיות ספרים, ציורים, סרטים וכו‘. אך מסתבר שגם הדרישה ל“יצירה מקורית“ הופכת להיות סוגיה משפטית בפני עצמה הדורשת הגדרה משל עצמה.
על פי פסיקת בית המשפט יצירה מקורית היא יצירה עצמאית, שלא הועתקה מיצירה אחרת, ונדרשה בה השקעה אישית ויצירתית. העמל שהשקעתם בעבודה עונה להגדרה של השקעה אישית.

אך הדברים לעולם אינם שחור ולבן, תחום המשפט תמיד מאותגר מחדש עם סוגיות חדשות. למשל מהו הדין כאשר יצירה אינה מועתקת, אך מתבססת על יצירה אחרת? גם במקרה זה, אם היצירה עדיין עונה על ההגדרות של תהליך יצירה עם השקעה אישית, היא עדיין יכולה להיות מוגנת בזכויות יוצרים.

עורך דין לענייני זכויות יוצרים

עו"ד זכויות יוצרים

זכויות היוצרים אינן תופסות לגבי כל דבר. למשל כאשר מדובר על עובדות ונתונים, לא ניתן להחיל עליהם זכויות יוצרים. לדוגמה נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינם מוגנים בזכויות יוצרים, או עיתון החושף עובדות לא יכול למנוע מעיתונים אחרים לפרסם את אותן העובדות.

אך למרות כי נתונים ועובדות אינם מוגנים בזכויות יוצרים, יתכן כי מאגר נתונים אשר ערך וסידר את העובדות והנתונים כן זוכה להגנה על זכות יוצרים.

וזה מביא אותנו לשאלה אחרת – מי הוא בעל הזכויות? האם סופר שכתב ספר הוא בעל הזכויות, או שזו ההוצאה לאור? האם עובד שכיר שהכין עיצוב הוא בעל הזכויות או התאגיד שעבורו הוא עובד?

התשובה לשאלה הזו עשויה להיות מורכבת, ולעתים חשוב מאוד להגדיר את הנושאים הללו במסגרת חוזים משפטיים על מנת למנוע בעיות עתידיות. יש לציין כי זכויות הם נכס סחיר, כך שבהחלט ניתן למכור אותן לאחרים או להעניק רישיון המגדיר תנאי שימוש.

על פי החוק, זכות היוצרים שייכת ליוצר, אך ישנם סייגים שונים לנושא. למשל רבות מהיצירות היום הן פרי עמלם של עובדים שכירים אשר נעשו לצורכי העבודה. במקרים אלו הזכות ניתנה למעביד אשר משלם על עמלם של העובדים (אלא אם כן סוכם אחרת).

האם זכויות יוצרים הן לנצח?

התשובה היא לא. החוק מעניק את זכויות היצורים לזמן מוגבל, ובתום תקופת הזמן היצירה הופכת לנחלת הכלל. עבור רוב סוגי היצירות תוקף הזכויות הוא משך חייו של האדם, וגם שבעים שנה לאחר מותו. כך שגם יורשיו וצאצאיו יוכלו ליהנות מהזכויות.

אך שימו לב כי משך הזמן עשוי להיות שונה במקרים אחרים של קניין רוחני. למשל במקרה של פטנטים טכנולוגיים, הזכויות ניתנות לעשרים שנה. או שימוש בלוגו אינו מוגבל בזמן (אך דורש רישום כל עשר שנים).

זכויות יוצרים עורך דין

עורך דין לענייני זכויות יוצרים

החוק מאפשר להגיש תביעת זכויות יוצרים כאשר הופרו הזכויות של אדם לגבי היצירה. ניתן לפנות אל בתי המשפט ולדרוש צו המונע את המשך ההפרה, וזאת לצד תביעות פיצויים. החוק מאפשר להגיש תביעות פיצויים גם ללא הוכחת נזק (עד 100,000 ש“ח). אך הפרות הזכויות בהחלט יכולות לגרום לנזקים כלכליים הניתנים לכמות, או רווח כלכלי למפר הזכויות, וניתן לתבוע פיצויים גבוהים.

עו"ד זכויות יוצרים נדרש לעתים לסוגיות מורכבות של הפרות זכויות. ישנם מקרים הנוגעים אך ורק לחוק המקומי, אך לעתים ישנן תביעות משפטיות הקשורות לחקיקה במדינות זרות ואמנות בינלאומית. גם הטכנולוגיות המשתנות משפיעות מאוד על זכויות היוצרים ומעלות סוגיות חדשות.

עבודתו של עורך דין לענייני זכויות יוצרים היא לא רק הגשת תביעות על הפרת זכויות יוצרים או סיוע לאלו שנתבעים בגין הפרת זכויות יוצרים. עו"ד זכויות יוצרים מעניק לכם גם סיוע על מנת לשמור על זכויות היוצרים באמצעות כלים משפטיים. כך ניתן למנוע תביעות משפטיות, או להגדיר דברים בצורה ברורה המונעת מחלוקות משפטיות עתידיות.

עו"ד רועי דותן עומד לשירותכם במבחר נושאים הכוללים תביעות לשון הרע, הגנת הפרטיות, הפחתת חובות ארנונה, קניין רוחני ועוד.

 

עורך דין רועי דותן – גם בפייסבוק.

עורך דין לענייני זכויות יוצרים | זכויות יוצרים עורך דין

 

עורך דין זכויות יוצרים

עורך דין זכויות יוצרים עוסק במגוון תחומים הקשורים לזכויות יוצרים, קניין רוחני, סימני מסחר ודינים הקשורים לאינטרנט. אם בעבר עוד זכויות יוצרים נגע בעיקר לתאגידים

עורכי דין זכויות יוצרים

עורכי דין זכויות יוצרים מייצגים לקוחות בנושאים משפטיים הקשורים לזכויות קניין רוחני. לעתים אלו הם אנשים וארגונים המבקשים להגן על קניינים הרוחני, ולעתים מדובר על

תביעה על זכויות יוצרים

תביעה על זכויות יוצרים היא סוג של תביעה על קניין רוחני. תביעות מסוג זה נועדו לעצור את הפרת זכויות היוצרים ואף להעניק סעד כספי למי

זכויות יוצרים

העתיקו מאמר שכתבתם או תמונה שצילמתם? גנבו מכם רעיון, סיסמה, תוכן או לוגו? הפרו את זכויות היוצרים שלכם! הדין מעניק מגוון של הגנות לחופש הביטוי.

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button