fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

תביעה על שיימינג

תביעה על שיימינג נולדה מתוך תופעה של שני העשורים האחרונים, והיא קשורה בעיקר להתפתחותן של טכנולוגיות האינטרנט ובפרט הרשתות החברתיות. תביעת שיימינג היא בעיקרה תביעת לשון הרע, וכך גם עורך דין שיימינג הוא עורך דין המנוסה בתביעות דיבה ולשון הרע.

תביעה על שיימינג

לא אחת שמענו וראינו מקרים של שיימינג ברשתות החברתיות. אולי לקוח שלא היה מרוצה משירות שקיבל בבית עסק או התנהגות של אדם במרחב הציבורי, והחליט לעשות לו שיימינג. כנראה שתופעות אלו תמיד היו קיימות, אך היכולות הטכנולוגיות אפשרו לתופעות השיימינג לגדול ולהתרחב – עם דגש על הגעה מהירה לקהלים רחבים.
אירוע שיימינג שפעם לא היה יוצא מגבולות עוברי האורח שנכחו במקום, כיום בקלות יכול להגיע אל כל המדינה באמצעות רשתות חברתיות ואפליקציות להעברת מסרים מיידים.

בישראל אין חוק שיימינג, אך בהחלט ניתן להגיש תביעת שיימינג. במאמר זה נסביר על האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם. כמובן שאין לראות במאמר תחליף לייעוץ משפטי, אותו תוכלו לקבל אצל עורך דין שיימינג.

תביעה על שיימינג

תביעת שיימינג

המקרים של תביעות שיימינג הן בדרך כלל תביעות הנעשות במסגרת חוק איסור לשון הרע. למרות שהחוק אינו עושה שימשו במושג הלועזי שיימינג, החוק מגדיר מהי לשון הרע, וההגדרה אכן עונה לתפיסה שלנו כלפי מושג השיימינג. יתר על כן, תביעות השיימינג יכולות גם לגעת בנושאי הפרת הפרטיות.

אפשרות הפעולה הראשונה היא הגשת תביעת לשון הרע, אך זאת בהנחה שהיא עומדת בתנאים ובדרישות החוק. הדבר הראשון שעלינו לבחון הוא האם המקרה אכן עונה על הגדרת לשון הרע כפי שהיא מופיעה בחוק.

על פי הסעיף הראשון בחוק איסור לשון הרע "לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם“. באופן טבעי תופעות של שיימינג עונות על ההגדרה הזו.

התנאי השני לצורך תביעת לשון הרע הוא הפרסום. סעיף 2 לחוק איסור לשון הרע מגדיר את הפרסום כך:
2. (א) פרסום, לענין לשון הרע – בין בעל פה ובין בכתב או בדפוס, לרבות ציור, דמות, תנועה, צליל וכל אמצעי אחר.

(ב) רואים כפרסום לשון הרע, בלי למעט מדרכי פרסום אחרות –

(1) אם היתה מיועדת לאדם זולת הנפגע והגיעה לאותו אדם או לאדם אחר זולת הנפגע;

(2) אם היתה בכתב והכתב עשוי היה, לפי הנסיבות, להגיע לאדם זולת הנפגע.

לצורך העניין, אם הדברים פורסמו ברשתות חברתיות או אולי נשלחו לקבוצת וואסטאפ, הם אכן עונים על הגדרת הפרסום.

ישנם שני מסלולים להגשת תביעה על שיימינג, בדיוק כמו כל תביעת לשון הרע אחרת: המסלול הראשון הוא המסלול של תביעה ללא הוכחת נזק, והמסלול השני הוא תביעת נזיקין הכוללת הוכחת נזק.

עורך דין שיימינג
שיימינג הוא ממש לא מעשה שובבות, זהו מעשה פוגעני אשר יכול לגרום לנזק ממוני ונזק לא ממוני. ובהתאם לכך ניתן להגיש תביעה ולדרוש פיצויים גבוהים. אך לא תמיד קל להוכיח את הנזק במונחים כספיים. אם נגרמה לכם בושה גדולה, קשה לשים על זה תג מחיר. ולכן החוק מציע לכם מסלול ללא הוכחת נזק , במסלול זה סכום הפיצויים מוגבל ל 70,000 שקלים, או כפול מזה כאשר הייתה כוונה לפגוע.

כדאי להתייעץ עם עורך דין שיימינג על מנת לבחון את אפשרות הפעולה הרצויה. ישנן נסיבות בהן ניתן להגיש תביעות על סכומים גבוהים, אך על עורך הדין להוכיח לבית המשפט את הנזק. לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין לשון הרע בעל ניסיון. הוא יודע להביא בפני בית המשפט את הטיעונים הנכונים.
הגשת קובלנה פלילית

אפשרות אחרת לפעול היא להגיש קובלנה פלילית. למי שאינו עורך דין ואינו מבין, נסביר בקצרה: בהליך פלילי המשטרה או הפרקליטות היא זוהי המנהלת את התביעה. אך קובלנה פלילית היא הליך מיוחד בו הנפגע מנהל את ההליך, והוא אינו תלוי בהחלטות המשטרה.

על מנת לעשות זאת, צריכים להתקיים שני תנאים (בנוסף לתנאים הקודמים). התנאי הראשון הוא שהדברים נאמרו בכוונה לפגוע, ושהדברים יגיעו אל לפחות שני אנשים נוספים. שיימינג ברשתות החברתיות באופן טבעי עונה על שתי ההגדרות הללו.

קובלנה פלילית יכולה להסתיים בעונש מאסר מקסימלי של שנה אחת. במסגרת הקובלנה הפלילית ניתן גם לדרוש פיצוי ללא הוכחת נזק. שימו לב כי אין כפל הליכים – אם נפסקו לכם פיצויים בהליך אזרחי לא ניתן לדרוש פיצויים במסגרת קובלנה פלילית, ולהפך.

הפרת הפרטיות

תביעה על שיימינג יכולה להיות גם תביעה מכוח הגנת הפרטיות, אך היא אינה רלוונטית עבור כל המקרים. תביעה זו נוגעת למקרים בהם הפרסום הפוגעני כלל פרסום תצלומו של אדם בנסיבות העשויות לביישו, או קשורות לצנעת חייו של אדם. לצורך הדוגמה פרסום תמונות בעלות אופי מיני יכול להיות עילה למסלול תביעה זה.

גם על פי חוק הגנת הפרטיות ישנו מסלול הכולל הוכחת נזק, לצד מסלול תביעה ללא הוכחת נזק. יתר על כן, זוהי גם עבירה פלילית עם עונש מקסימלי של 5 שנות מאסר.

תביעת שיימינג
עורך דין שיימינג

כפי שהבנתן ישנן אפשרויות פעולה שונות, והן לא בהכרח סותרות אחת את השנייה. כלומר לעתים ניתן לפעול במספר מסלולים. אם נפגעתם משיימינג, פנו אל עורך דין תביעת שיימינג מנוסה. אתם עשויים להרגיש נסערים מהמקרה, ובצדק. אך בדיוק מסיבה זו יש צורך בניתוח משפטי אובייקטיבי. יש לבחון את המצב ולבחון מהי דרך הפעולה הרצויה.

עו“ד רועי דותן הוא עורך דין בעל ניסיון בתביעות מסוג זה. אנו מטפלים במגוון מקרים של תביעות הפרת פרטיות, תביעות הוצאת דיבה, תביעות לשון הרע באינטרנט, וזאת לצד נושאים נוספים כמו חובות בהוצאה לפועל או הפחתת חובות ארנונה.

עורך דין הגנת הפרטיות ולשון הרע רועי דותן – גם בפייסבוק.

הפחתת ארנונה לעסקים

הפחתת ארנונה לעסקים בוודאי תאפשר לעסק לחסוך סכומי כסף ניכרים, דבר שיגדיל את רווחיותו. ובהתחשב בנסיבות הכלכליות הנוכחיות, כל בעל עסק ישמח לחסוך בהוצאות הארנונה.

עורך דין הוצאת דיבה ולשון הרע

עורך דין הוצאת דיבה ולשון הרע מטפל בכל המקרים בהן מוגשות תביעות מתוקפו של חוק איסור לשון הרע. בתור עורכי דין הוצאת דיבה, אנו יכולים

עו"ד לשון הרע

עו"ד לשון הרע רועי דותן מעניק סיוע משפטי ללקוחותיו אשר נפגעו מלשון הרע או הוצאת דיבה בהתאם לחוק איסור לשון הרע. משרדינו מעניק לכם סיוע

עו"ד הוצאת דיבה

לא נעים להודות, אך כל אדם עשוי להזדקק לסיוע של עו“ד הוצאת דיבה ברגע זה או אחר של חייו. אתם אולי מחשיבים את עצמכם אזרחים

עורך דין הפחתת ארנונה

עורך דין הפחתת ארנונה מעניק סיוע לנישומים פרטיים ובעלי עסקים המתמודדים עם דרישות חיוב גבוהות ובלת מוצדקות, והליכי גבייה דורסניים שמנהלות הרשויות המקומיות. כאשר מתעוררות

תביעה על פגיעה בפרטיות

לפני שנדבר על תביעה על פגיעה בפרטיות וכל השאלות הרלוונטיות, יש להסביר בצורה מדייקת את נושא הגנת הפרטיות. נראה שרבים אינם מודעים לחוק ומשמעותו, ולעתים

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button