fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

חוב ארנונה של חברה

חוב ארנונה של חברה מזמן לנו מצבים שונים ומורכבים יותר מאלו המאפיינים אנשים פרטיים, ובעיקר הנושא של חוב ארנונה בעל מניות או חוב ארנונה בעל שליטה בתאגיד – כלומר המקרים בהן העיריות מנסות לגבות את חוב הארנונה מבעלי השליטה בחברה בע“מ.

האם מותר להן לעשות זאת? במאמר זה נסביר מה מותר ומה אסור, רק זכרו שלפעמים העיריות מנסות לעשות גם את מה שאסור… המידע הוא לצורך ידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי באמצעות עורך דין חובות ארנונה.

חוב ארנונה בעל שליטה בתאגיד

חוב ארנונה של חברה

אז נתחיל מהדבר הפשוט ביותר, גם עסקים צריכים לשלם ארנונה. הארנונה היא מס עירוני המוטל על המחזיק בנכס, ואם המחזיק בנכס הוא חברה בע“מ – החברה תחויב בסכום הארנונה.

הרשות המקומיות משתמשות במדיניות סיווג על ממנת לקבוע את אחוז הארנונה אשר יוטל על הנכס. כלומר חישובי הארנונה יכולים להיות שונים עבור עסקים שונים בהתאם לאופי פעילותם. אך זוהי סוגיה בפני עצמה שלא ניכנס אליה עכשיו.

וכמובן, אם חברה לא משלמת את חובות הארנונה שלה, העירייה תפעיל נגדה אמצעים על מנת לגבות את הארנונה. אך השאלה המעניינת היא האם העירייה יכולה להפעיל את אמצעי הגביה כנגד בעלי החברה או בעלי המניות?

כולנו יודעים שחברה בע“מ היא אישות משפטית נפרדת מבעליה, ומשתמע מכך שלא ניתן לעשות זאת, אך במציאות המצב קצת יותר מורכב. אז באופן כללי, לרשות המקומית מותר לגבות חוב ארנונה של חברה מבעל השליטה בתאגיד. אך מנגד, חשוב לציין שלא ניתן לעשות זאת בכל מצב, ישנם תנאים מסוימים המגובים בחקיקה ופסיקות בתי המשפט.

חוב ארנונה בעל שליטה בתאגיד

הכלי המאפשר גביית חוב ארנונה בעל שליטה בתאגיד הוא הרמת מסך. ישנן שתי דרכים לבצע הרמת מסך. הדרך הראשונה היא על פי סעיף 6 לחוק החברות, והדרך השנייה היא על פי סעיף 8ג‘ לחוק ההסדרים.

הדרך הראשונה (סעיף 6 לחוק החברות), היא פחות שכיחה, ובתי המשפט מקבלים אותה בנסיבות מיוחדות. רשויות מקומיות יכולות לנסות להשתמש בדרך זו כאשר משהו פסול בהתנהגות בעל השליטה, ואף חשש לניצול לרעה של מסך ההתאגדות.

האפשרות השנייה לגביית חוב ארנונה בעל מניות (על פי חוק ההסדרים) היא בדרך כלל האפשרות המועדפת על הרשויות המקומיות, מכיוון שבתי המשפט יותר גמישים במקרים אלו. סעיף זה מאפשר להחיל על העסק את סעיף 119א לפקודת מס הכנסה. בעזרת סעיפים אלו ניתן לבצע גביית חוב ארנונה בעל שליטה בתאגיד – הסעיפים מאפשרים לגבות את החוב של החברה ממי שעברו אליו נכסיה/פעילותה ללא תמורה מלאה.

פסיקות שונות של בתי המשפט התייחסו לאוסף תנאים שונים על מנת לבצע זאת. אך בכל פסיקות בתי המשפט, נותרו שתי חזקות מרכזיות שאותן יש לסתור על מנת למנוע את ניסיונות הגבייה של הרשות המקומית.

החזקה הראשונה היא שהנכסים של החברה אכן הועברו לבעל השליטה בחברה. והחזקה השנייה היא שהם הועברו לו בלא תמורה.

יש לציין כי העיריות נוהגות להפעיל הליכי גבייה גם מבלי לבדוק את הפרטים הללו. יש אשר יאמרו שזוהי ’שיטת מצליח‘, אחרים יאמרו שזוהי התרשלות של העיירה או אולי סתם גלגול נטל ההוכחה אל הנתבע.

המשמעות של זה היא שיתכן כי תצטרכו להיאבק מול העירייה וניסיונות גביית הארנונה. לשם כך עליכם למצוא עורך דין עתירה מנהלית.

חוב ארנונה בעל מניות

חוב ארנונה בעל מניות

כאשר אדם מחזיק ב 25% ממניות החברה, הוא נחשב לבעל שליטה. ובמקרים שכאלו הרשות המקומיות עשויות לנסות לגבות ממנו את החוב באופן אישי. אנו יכולים לראות זאת כאשר חברות נקלעות להליכי חדלות פירעון. ישנם מקרים בהם התנאים אכן מאפשרים לעירייה לעשות זאת, וישנם מקרים בהם לא ניתן.

חשוב מאוד שיעמוד לרשותכם עורך דין מנוסה היודע כיצד להתמודד עם העיריות. ההתנהלות יכולה להיות באמצעות הגשת עתירה מנהלית ומאבקים משפטיים, אך לא תמיד זה המקרה. זכרו כי ניתן לפתור בעיות רבות מחוץ לכתלי בית המשפט. לעתים ניתן לנהל משא ומתן מול העירייה ולהסדיר את הנושא.

כך או כך, אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין לענייני חובות בעל ניסיון בהתנהלות מול הרשויות המקומיות, חובות ארנונה והגשת עתירות מנהליות.

חוב ארנונה של חברה
משרד עורכי דין רועי דותן

עורך דין רועי דותן עוסק בתחומי הגבייה העירונית, הפחתת חוב ארנונה, הליכי גבייה, חובות בהוצאה לפועל. משרדינו מכיר את כל החקיקה הרלוונטית, התקדימים המשפטיים וכיצד עובדת המערכת. אנו הכתובת להסדרי ארנונה, מחיקת חובות ארנונה והגשת עתירות מנהליות.

עורך דין לשון הרע ומיסוי מוניציפלי – עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

 

 

הרמת מסך בגביית ארנונה

בשביל להסביר על הרמת מסך בגביית ארנונה, בואו נסקור בקצרה את נסיבות המקרה, ומתי הסוגיה הזו הופכת להיות רלוונטית. כאשר חברה מגיעה למצב שבו אינה

עורך דין לענייני עירייה

עורך דין לענייני עירייה מעניק סיוע משפטי לאזרחים ובעלי עסקים המתמודדים עם סוגיות משפטיות מול העירייה או הרשות המקומית. עורך דין מוניציפלי בקיא בחוקים השונים

עתירה מנהלית ארנונה

עתירה מנהלית ארנונה היא אחת הדוגמאות למקרים שכיחים של עתירה מנהלית. במאמר זה נסביר באופן כללי מהי עתירה מנהלית, ונרחיב יותר בהקשר של עתירות מנהליות

ביטול עיקול ארנונה חובות ועיקולים

ביטול חובות ארנונה ועיקולים עו"ד רועי דותן לייעוץ אישי: 054-4548212 ייצוג משפטי מקצועי ומהיר מול העירייה! › העירייה עיקלה לכם את הנכס בגלל חוב ארנונה שגוי

פקודת המיסים גבייה

פקודת המיסים גבייה היא פקודה מנדטורית משנת 1929. פקודת המסים גביה היא המשענת להליכי גבייה מנהלית אותן מבצעות הרשויות המקומיות. למשל באמצעות פקודה זו הרשויות

עו"ד עתירה מנהלית

עו“ד עתירה מנהלית מגיש סיוע משפטי וייצוג בהתנהלות מול גופים שונים בבית המשפט לעתירות מנהליות. ישנן החלטות מנהליות רבות אותן ניתן לתקוף בבית המשפט, לרבות

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button