fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

עתירה מנהלית ארנונה

עתירה מנהלית ארנונה היא אחת הדוגמאות למקרים שכיחים של עתירה מנהלית. במאמר זה נסביר באופן כללי מהי עתירה מנהלית, ונרחיב יותר בהקשר של עתירות מנהליות הקשורות לחוב הארנונה. על מנת לפשט את ההסברים נציג לכם תרחיש של עתירה מנהלית ארנונה דוגמה.

כמובן שהנושא מורכב למדי, ולצורך הגשת עתירה מנהלית או ניהול מאבקי ארנונה אל מול העירייה, מוטב לפנות אל עורך דין חובות ארנונה בעל ניסיון בכל הסוגיות של מיסוי מוניציפלי. המידע המוצג כאן הוא לצורך ידע כללי, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

מהי עתירה מנהלית

עתירה מנהלית היא הליך משפטי המתקיים בבית המשפט לעניינים מנהליים, כאשר בישראל בית המשפט המחוזי הוסמך לנהל את ההלכים ולשבת כבית משפט לעניינים מנהליים. סמכות זו ניתנה לבית המשפט המחוזי על מנת להפחית את העומס על בית המשפט העליון.

עתירות מנהליות הן עתירות אשר נועדו לבטל או לשנות החלטות שהתקבלו על ידי גופים ציבוריים (כמו למשל עיריות). אנו נמצאים בתקופה שבה ישנה הרבה ביקורת על מעורבותו של בית המשפט בנושאים שונים, ולכן חשוב להדגיש כי אין המשמעות היא שבית המשפט מתערב ומחליף את שיקול הדעת של הגוף הציבורי – בית המשפט בוחן רק האם ההליך התבצע באופן תקין או שנפל בו פגם.

במקרה ובו בית המשפט לעניינים מנהליים קיבל את העתירה המנהלית וקבע שהיא מוצדקת, הוא רשאי לפסול את החלטת הגוף הציבורי ולהורות לו לדון מחדש במקרה ולקחת בחשבן את הפגם שנפל בהחלטה הקודמת.

חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים מציג רשימה של סגורה של החלטות אשר ניתן לתקוף במסגרת בית המשפט לעניינים מנהלים. כאשר מדובר בהחלטה ונושא שאינו נמצא ברשימה, יש לפנות לבג“צ.

נושאי הארנונה נמצאים ברשימה, ומכיוון שאנו עוסקים במאמר זה בנושא של עתירה מנהלית ארנונה, לא ניכנס לנושאים אחרים. רק נזכיר כמה דוגמאות להחלטות אחרות שניתן לתקוף במסגרת עתירה מנהלית: החלטות של מועצה דתית, החלטות של רשות בענייני חינוך, מכרזים של גופים ורשויות הכפופים לחוק חובת המכרזים ועוד.

עתירה מנהלית ארנונה

עתירה מנהלית ארנונה

אחת הסיבות השכיחות להגשת עתירה מנהלית כנגד רשויות מקומיות היא המקרה של עתירה מנהלית ארנונה.
לא אחת הרשויות המקומיות מגלות בספרים כי קיימים חובות ארנונה ישנים שלא נגבו במועדם, ועבור העיריות זהו יכול להיות מקור מזומנים לכיסוי הגירעון. אך מכיוון שאלו חובות ארנונה ישנים, העיריות אינן יכולות לפתוח בהליכי גבייה רגילים אשר צפויים להידחות בטענה של התיישנות. במקום זאת הרשויות מבצעות גביה מנהלית, ומוסיפות לחוב ריביות גבוהות.

במקרים שכאלו, בהם העירייה מנסה לגבות חוב שהתיישן, פנו אל עורך דין גביה מנהלית על מנת לתקוף את ההחלטה באמצעות עתירה מנהלית.
הטיעונים להתנגדות הם בעיקר טענת ההתיישנות, אך גם טענת השיהוי וחוסר תום לב יכולה לעמוד לזכותכם. אך יכולות להיות גם טענות נוספות כמו הזכאות של החייב להנחות רטרואקטיביות או טענה לחיובי ריבית שגויים.

עתירה מנהלית ארנונה דוגמה

לא רק גביית חובות ארנונה ישנים מהווה סיבה לעתירות מנהליות כנגד עיריות, ישנם גם מקרים אחרים כמו שינוי סיוגו של נכס לצורך גביית סכומי ארנונה גבוהים יותר.

במקרה שהתרחש באחת מערי המרכז, עסק הגיש עתירה נגד העירייה אשר הודיעה לו באמצע שנת המס כי סיווג הנכס שלו השתנה, ובהתאם לכך יידרש לשלם ארנונה גבוהה יותר בחיוב רטרואקטיבי מתחילת השנה.

העסק באמצעות עורך דינו הגיש עתירה מנהלית כנגד העירייה, ובית המשפט קיבל את העתירה. העסק טען כי על פי התקנו, על העיירה אסור לשנות סיווג של נכס באמצע שנת הכספים באופן המשפיע על סכום האנונה, אלא אם כן השתנה השימוש בנכס בפועל.

עירייה המבקשת לערוך שינוי שכזה מחויבת להליך מסודר, הדורש בין היתר את אישור שר הפנים. ולכן הייתה כאן עילה מוצדקת להגשת עתירה מנהלית. בית המשפט קיבל את טענת העסק וביטל את החלטת העירייה, ואף חייב את העיירה בהוצאות ושכר טרחה עבור העותר.

עתירה מנהלית ארנונה דוגמא

עורך דין עתירות מנהליות

הגשת עתירות מנהליות דורשת עורך דין מנוסה ובעל היכרות לא רק עם ההליכים המשפטיים של עתירות מנהליות, אלא אם ידע והכרות בכל החקיקה הרלוונטית לנושאים המוניציפליים וגביית הארנונה.

אם נפגעתם מהחלטה שרירותית של העיירה, ו/או מתמודדים עם ניסיונות גבייה מנהלית – פנו אל עו“ד חובות ארנונה רועי דותן. עורך הדין יבחן את דרישות העירייה ואת החוקיות שלהן, ובהתאם לכך יסייע לכם לתקוף את ההחלטה באמצעות הגשת עתירה מנהלית.

כל מקרה יש לבחון לגופו, ולכן חשוב שתגיעו לפגישת ייעוץ. לא תמיד פונים להליכים משפטיים, לעתים ניתן לפעול לצורך הפחתת חוב ארנונה גם באמצעות ניהול משא ומתן עם הרשות המקומית.

עורך דין מיסוי מוניציפלי רועי דותן – עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

 

הרמת מסך בגביית ארנונה

בשביל להסביר על הרמת מסך בגביית ארנונה, בואו נסקור בקצרה את נסיבות המקרה, ומתי הסוגיה הזו הופכת להיות רלוונטית. כאשר חברה מגיעה למצב שבו אינה

עורך דין לענייני עירייה

עורך דין לענייני עירייה מעניק סיוע משפטי לאזרחים ובעלי עסקים המתמודדים עם סוגיות משפטיות מול העירייה או הרשות המקומית. עורך דין מוניציפלי בקיא בחוקים השונים

חוב ארנונה של חברה

חוב ארנונה של חברה מזמן לנו מצבים שונים ומורכבים יותר מאלו המאפיינים אנשים פרטיים, ובעיקר הנושא של חוב ארנונה בעל מניות או חוב ארנונה בעל

ביטול עיקול ארנונה חובות ועיקולים

ביטול חובות ארנונה ועיקולים עו"ד רועי דותן לייעוץ אישי: 054-4548212 ייצוג משפטי מקצועי ומהיר מול העירייה! › העירייה עיקלה לכם את הנכס בגלל חוב ארנונה שגוי

פקודת המיסים גבייה

פקודת המיסים גבייה היא פקודה מנדטורית משנת 1929. פקודת המסים גביה היא המשענת להליכי גבייה מנהלית אותן מבצעות הרשויות המקומיות. למשל באמצעות פקודה זו הרשויות

עו"ד עתירה מנהלית

עו“ד עתירה מנהלית מגיש סיוע משפטי וייצוג בהתנהלות מול גופים שונים בבית המשפט לעתירות מנהליות. ישנן החלטות מנהליות רבות אותן ניתן לתקוף בבית המשפט, לרבות

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button